lördag 16 juni 2012

122 sniglar och 1 ny rabatt


Idag har det regnat till och från nästan hela dagen. Vid 18-tiden slutade det och då gick jag ut på dagens tredje "döda-snigel-runda". Jag går en runda i trädgården varje morgon och kväll och idag blev det en vid lunch också när det var uppehåll en kort stund. På rundan nu ikväll hittade jag inte mindre än 122 (!!) mördarsniglar i olika storlekar. Det är rekord för året och jag känner mig nästan uppgiven just nu. Det var sniglar på och kring mina Hosta (föga överraskande, men hos mig äter de även 'June' och Sum and substance' som ibland kallas "nästan snigelsäkra"),astilbe, höstsilverax, pioner, heuchera, vindruvor, höstanemon och sockblommor. Det känns nästan hopplöst att jaga dessa små marodörer, jag inser att det är en kamp jag aldrig kan vinna. Å andra sidan sägs det att varje snigel kan bli till 400 nya sniglar så då har jag kanske förhindrat några tusen nya sniglar att se dagens ljus. Även om jag känner mig uppgiven så kastar jag inte in handduken än.....det blir en snigelrunda till när det är dags att gå kvällsrundan med hunden som vanligt:-)

Något som är mycket roligare att berätta om är vår nya rabatt vid berget. Här en bild (som jag har visat tidigare också) som är tagen 17:e maj innan jag började rensa berget och gräva fram rabatten.



Så här ser det ut nu



Spaden står kvar i rabatten, här skall grävas mer:-)



Den här rabatten har mycket mer blommande perenner än de två andra jag har gjort de sista veckorna. Just nu finns följande i rabatten:

Anemone hybrida 'Whirlwind'
Leucanthemum vulgare
Armeria maritima 'Splendens'
Carex comans 'Frosted curls'
Cerastium tomentosum
Echinacea purpurea 'Magnus'
Geranium endresii
Geranium himalayense 'Gravetye'
Geranium macrorrhizum
Geranium magnificum
Liatris spicata
Lilium martagon
Stachys byzantina 'Big ears'
Verbascum phoenicum 'Flush of white'

Krolliljerna var det enda som fanns här från tidigare. Silverarven, höstanemonerna och prästkragen har jag flyttat från andra platser i trädgården. Resten är växter jag köpte förra helgen. Jag funderar även på att flytta hit några dagliljor och iris.

Den sibiriska ärtbusken som finns i rabatten är jag lite tveksam till om skall få vara kvar. Anledningen är att den är hårt drabbad av mjöldagg. Just nu kommer jag inte göra något åt det, vi får se om det blir av senare i sommar.

Planen är att denna rabatten skall växa så småningom. Till vänster ligger just nu en hög med trädgårdskompost som skall få ligga kvar och förmultna tills nästa år då jag tänker utvidga rabatten några meter till. På högra sidan går rabatten över i slänten jag skrev om igår, den där det växer Rosa spinosissima. Tanken är att plantera något i övergången mellan rabatten och slänten, förhoppningsvis blir det av iår.

Rabatten är alltså inte riktigt klar än (som om rabatter någonsin blir färdiga:-). Det skall läggas sten längs kanten mot gräsmattan och det finns flera luckor att fylla. Bakom buskarna längst till vänster finns en ganska stor tom yta och där funderar jag på att kanske plantera något prydnadsgräs. Det finns även plats kring krolliljorna och på berget finns det flera skrevor som kan fyllas med växter. Till hösten tänker jag plantera lökar så det även finns något som blommar på våren. Några backsippor skulle nog också passa bra.

Så långt är jag nöjd med denna rabatten, även om det finns mer att göra. Och medan jag funderar på hur jag skall gå vidare kan jag rensa rabatten för kvickrot som jag vet kommer dyka upp. Jag har rensat och rensat och varit så noggrann som jag bara kan, men jag vet att de kommer komma tillbaka....kvickroten är väl ungefär lika svår att bli av med som mördarsniglarna.....*suck*

6 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Tröst, tröst! Jag har också skördat sniglar i omgångar idag. Och snäckor.Många blir det, mest små men också ett tiotal riktigt stora. Så synd att man inte kan göra något gott av den skörden, det ser ju köttigt ut när man klipper itu de stora :/

AnnCharlotte sa...

Har du prövat att lägga ut bekämpningsmedel, typ "snigelfritt"?
Jag tycker det hjälper en hel del.
Ha det bra :)

Marit sa...

Huff, disse sneglene er en pest og en plage. Jeg synes synd på alle som må kjempe med de. Jeg har ikke de her enda heldigvis, men frykter at de snart kommer hit. Ha en fin søndag! Klem fra Marit

Helene Orskaug sa...

Så spennende det blir å følge med på den nye rabatten!!
Tråkigt med sniglarna..
Jeg er heldig og har sluppet unna disse - enn så lenge:o)

Ha en fin ny uke:o)
Helene

Hélena sa...

Vad fint det blir. Sniglar är ett gissel men jag tycker att snigelfritt funkar bra. Testa det om du inte redan har gjort det.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marie sa...

Har masse sneglar her hos oss også. Eg kjøpte fleire nye stauder, mellom anna purpursolhatt. Dei hadde snaglane ete heilt opp. Blir ganske oppgitt, eg føler at slaget er tapt for det er tusenvis av dei rundt på markene her...
Har tekt å kjøpe Nemaslug, men har ikkje kome så langt ennå. Nemaslug inneheld nematoder som drep sneglane og det smittar over på dei endre sneglane fordi dei et kvarandre. For at dette skal ha optimal effekt bør fleire gjere det samstundes i grannelaget.

Fint å sjå at du likevel er igong med nytt bed :)

Marie