lördag 9 juni 2012

Storhandlat


Idag var jag på Ängsäters Perennodling och handlade massor av nya perenner. Det är alltid lite spännande att gå där, för man vet inte riktigt vad man kan hitta. Växterna står inte i ordning så det är bara att går runt på de stora fälten och se vad som finns.

Jag hade skrivit en lång lista på perenner som skulle passa i mina nya rabatter. Några hittade jag, andra inte.

Här är resultatet



Hosta 'Gold standard' 1 stk
Hosta 'Sum and substance' 2 stk
Hosta undulata 'Medio-variegata' 1 stk
Hosta ' Krossa regal'1 stk
Hosta ' Halcyon' 1 stk
Geranium macrorrhizum 3 stk
Geranium endresii 3 stk
Geranium magnificum 3 stk
Geranium himalayense 'Gravetye' 3 stk
Thymus pseudolanuginosus 3 stk
Liatris spicata 3 stk
Echinacea purpurea 'Magnus' 3 stk
Verbascum phoenicum 'Flush of white' 3 stk
Jovibarba sobolifera 1 stk
Sempervirum fimbriatum 1 stk
Sempervirum tectorum 1 stk
Carex comans 'Frosted curls' 3 stk
Epimedium 'Warleyensi' 6 stk
Stachys byzantina 'Big ears' 5 stk
Actea simplex 'Brunette' 1 stk
Armeria maritima 'Splendens' 3 stk
Paeonia lactiflora 'Festiva maxima' 3 stk
Heuchera 'Obsidian' 3 stk
Polygonatum multiflorum 3 stk

Totalt 60 plantor och för detta betalade jag 1950 kr. Jag började plantera litegrann nu i eftermiddag, men bilder på resultatet får jag återkomma till.

9 kommentarer:

NoenNotater sa...

Wow, morro med storhandel! Blir gøy å se det ute i jorda etter hvert :)

Hélena sa...

Så många härliga växter och vilket bra pris :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Oj det var inte lite du handlat.Skoj att plantera och planera var allt ska sättas.Ha det så bra.MVH

Vigdis sa...

Det var en STOR handledag. Veldig rimelig pris må jeg si. Heldige svensker.

Ninnibus sa...

Jisses..Din trädgård ska bli offentlig park kanske? Det kommer ju bli som en fantastisk oas..med allt du inhandlat. Hosta är ett klokt val..Snygga fast de inte blommar..DET gillar jag..*ler*
Kram kram Ninni

Rose Garden Malevik sa...

Hoppsan här har det frossats....kul :)
å missa nu inte.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är inte klokt vad mycket kul du handlat! Ska bli spännande att se var du planterar vad och sen se när det växer upp!!

Mia sa...

Såmycket kul du köpt, plantera perenner är så kul och blir så fint, man drömmer sig bort. Kan man komma undan så billigt är det extra tillfredsställande tycker jag. Men sniglar, tvi vale, jag strör ut kaffesump men det hjälper inte alltid det heller.. Tror vare inte det skadar heller. Värt ett försök.
Ha det godt :)

AnnCharlotte sa...

Oj....det blir till att gräva en del....härligt.
Ha det bra :)