tisdag 12 juni 2012

Tre okända skönheter


Förra sommaren fällde vi ett par mindre träd i slänten ner mot parkeringen vid garaget. Samtidigt röjde vi sly i slänten. Det var ett enda kaos av hallon, rosor, krypoxbär och diverse sly.

Rosorna har börjat växa till sig igen och är nu mycket finare än förra året. De är fulla med knoppar och de första började blomma nu i helgen. Jag kan inte alls mycket om rosor och vet inte vad detta är för sort. Bladen är ganska mörka och färgen är nästan blågrön. Blommorna är enkla, vita med en liten antydan till gult. Kvistarna är mycket taggiga. Det är en tålig sort, de har förmodligen fått varken gödsel eller beskärning de sista 20 åren. När vi klippte de förra sommaren så var det ett enda virrvarr av långa grenar som såg ut att vara mer eller mindre döda. På bilden nedan syns även krypoxbärens blad, rosens blad är de med naggade kanter.



En annan okänd skönhet är denna fina Iris. Vi har ganska många av dessa i trädgården och jag tycker de är underbara! De står i halvskugga i ganska lerig jord och verkar trivas bra med det för de har spridit sig i rabatten. Dessa fanns också i trädgården när vi flyttade in och är alltså minst 20 år gamla.



Till sist en okänd skönhet som jag själv planterade för två år sedan, men jag har slarvat och inte skrivit upp namnet.



Om någon vet namnen på dessa tre skönheter så skulle jag bli jättetacksam:-)



3 kommentarer:

Hélena sa...

Vackra är de! Önskar att jag kunde hjälpa dig men de exakta namnen kan jag inte. Hoppas någon kan hjälpa dig.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Kan tyvärr inte hjälpa dig, namnsorter är inte min starka sida. Men vackra var de. Hos oss har den vita finska rosen precis börjat blomma, kanske är det en sådan du har? Den får svarta väldigt runda nypon. Men om den heter något "riktigt" vet jag inte...

Margrethe sa...

Jeg kan nok heller ikke hjelpe deg tror jeg. Eneste er at jeg synest den siste ligner en Sildre (Saxifraga). Irisen kan ved første øyekast ligne en Silver egde, men mangler sølvkanten :-). Skjønnheter er det i alle fall.