tisdag 5 juni 2012

Det roligaste jag vet.....


.....att göra i trädgården är att plantera nya växter.

Igår planterade jag några av fynden från i söndags. Jag började med att flytta på några växter som inte alls trivdes där de stod nu, förhoppningsvis överlever de och mår bättre på sina nya platser.

Två Höstanemoner fick flytta härifrån och då blev det plats över för två nya Gullflocka.



Höstanemonerna som lever (men knappt mer än så) fick flytta till nya rabatten vid berget (som knappt är påbörjad). Förhoppningsvis kommer de trivas bättre på denna platsen.



Och efter att denna Aklejrutan som inte heller trivdes på sin plats fick flytta hit.....



....blev det plats för den nya Hostan (mitt i bilden) på aklejrutans gamla plats



Det lilla självsådda Löjntnantshjärtat fick flytta någon meter (det växte på andra sidan stenen innan).....



.....och då blev det plats för två Heuchera där Löjntnantshjärtat hade stått samt en till (på höger sida om Löjntnantshjärtat) efter att en Akleja hade fått maka på sig lite.



Rabatten vid stenmuren (den där de två Gullflockorna står) utvidgades med ett par decimeter och då fick det plats en Heuchera där också.



Så småningom tänker jag göra ett inlägg om mina olika rabatter så det går att få någon uppfattning om läge, storlek, växter m.m.



7 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Gräva ner är ju roligare än att gräva opp, men att hitta en bättre plats åt någon som inte riktigt trivs är det som känns allra bäst. Hoppas de tackar med att bli riktigt fina nu :)

trädgårdsdrömmar sa...

Visst är det roligt att plantera nya växter och planera hur det ska bli .Har jag med gjort idag flyttat och planterat om .Nu börjar det torna upp stora svarta moln.Undrar om det är åska på gång.MVH

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag håller verkligen med dig! Att plantera nya växter är det absolut roligaste som finns - även om det kan vara jobbigt ibland.
Jag köpte ju på mig en del i söndags också, så idag har jag planterat tulpanträdet (med bistånd av maken samt en stor trädpion. I morgon ska den lilla brokbladiga (gul och grön) flädern ner i "förträdgården". Blev väldans glad att jag hittade en plats åt den. Samt en ännu större trädpion och så en rödblommig julros. Men var.....?

Hélena sa...

Det är jätteroligt att möblera om och plantera nya saker. Kan inte få nog av känslan när man hittar rätt plats för en växt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder.
Tak for kigget.

Törnrosa sa...

Det där med växtroukard (stavas det så???) är som det där spelet när man var lite: en platta med siffror på bitar som skulle flyttas runt till dess att de kom i rätt sifferordning. En tom plats att utnyttja. Och aldrig fick jag till det.
Det var jätteroligt att träffa dig hos Tant Ottenskrufv och lika roligt att du skrev hos mig så att vi fick "bloggkontakt".
Hörs igen.
Kram från Törnrosa
Och pussa lilla D från mig.

Helene Orskaug sa...

Ja, det er gøy å plante nytt og flytte om:o)
Så fint det ble! Gleder meg til å se det vokser til!

Helene