torsdag 14 juni 2012

Rabatten bakom häcken


I måndags började vi på rabatten bakom häcken vid grusgången. Jag klippte ner denna häcken helt i våras eftersom den var risig och ful. Det visade sig då att bakom häcken var det bar jord. Så här såg det ut för någon vecka sedan.



Min tanke var att plantera sockblomma längs med kanten mot gräsmattan samt någon mer växt på kortsidan jämte Heucheran (Heucheran planterade jag för någon vecka sedan). Jag köpte sockblommor, Epimedium warleyense, förra helgen. Innan det var dags att plantera skulle vi "bara" rätta till kanten mot gräsmattan. Min man grävde och när han först kom igång så breddades rabatten och en kant av stenar kom till också.



Jag blev jättenöjd med storleken på rabatten! Och nu har jag "lyxproblemet" igen; en stor rabatt att fylla med växter:-) Jag satte som planerat sockblommor mot kanten.



Jag har inte bestämt mig för vilka växter jag skall ha här. Läget är halvskuggigt och det måste vara tåliga växter som klarar av att det trillar ner ett och annat äpple. Jag vill inte ha en "plottrig" rabatt så det får gärna vara något lite större som täcker bra som tex jättedaggkåpa, stor hosta, prydnadsgräs, astilbe eller liknande. Hostan på kortsidan är en 'Fortunei aurea' som jag har flyttat från en annan plats i trädgården.

5 kommentarer:

Marit sa...

Det ble kjempefint! Jeg hadde garantert plantet hosta der ;-)

trädgårdsdrömmar sa...

Vilket trevligt lyxproblem.Önskar jag hade det.MVH

Hélena sa...

Lyxproblem är härligt! Du kan ju försöka stoppa mig från att visa bilder på alla rosor ;-) Jag älskar rosor och jag älskar att fota och jag har en blogg...bra kombo.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Vigdis sa...

Liker formen på det nye bedet. Jeg syns det høres bra ut med hosta og stormarikåpe.

Susie på Stjärnarve... sa...

Låter ju jättefint med Hosta (en av mina stora favoritväxter som tyvärr inte går alltför bra här i vår torra, soliga och sandiga jord, men i murrabatten som är halvskuggig där är dom fina)och Astilbe. Fast du måste ju ha en massa lökväxter också så du får något fint på våren!