söndag 10 juni 2012

Första rabatten är klar


Nu är den första rabatten färdigplanterad. Iallafall för stunden:-)

Här är det i princip ren lera så det krävs jordförbättring "de luxe". Den smala delen av rabatten (den mellan grusgången och stenmuren) gjorde vi i ordning i juli förra året. Allt som planterades där har överlevt och ser ut att må jättebra så jag har kört vidare på samma metod. Först hade jag i ett gäng hinkar med hushållskompost och halvförmultnad trädgårdskompost. En säck med kogödsel blandades i också. Detta blandades i hela rabatten. När jag planterade så grävde jag rejäla gropar som jag bottnade med kompostblandingen. Ovanpå det la jag köpt planteringsjord blandat med pyttelite lera. Till hösten kommer jag täcka hela rabatten med löv. Jag inser att jag kommer få jobba mycket med jordförbättring i denna rabatten framöver, men det gör inget. Kompost har vi gott om:-)

Här är den delen av rabatten som planterades förra sommaren. Digitalisen och plymspirean visar vart skiljet går mellan förra årets plantor och de nya.



Här är rabatten från andra hållet. Jag "övar mig" på att plantera glest:-) Jag är inte så förtjust i bar jord så då blir det lätt att jag planterar tätt. I denna rabatten är det dock perenner som (förhoppningsvis) blir yviga och stora så för en gångs skull tänkte jag att de skall få svängrum redan från början. Några av de mörkbladiga växterna syns knappt på bilden. Det är tex två höstsilverax 'Brunette' i rabatten, men de är svåra att se.





Det kliar i fingrarna efter att plantera mer i denna rabatten, möjligen jag sätter dit några marktäckare som spetsmössa tex......jag har inte riktigt bestämt mig än:-)

Just nu finns följande i denna rabatten (inkl. förra årets plantor)

Alchemilla mollis 2 stk
Heuchera (okända sorter) 4 stk
Heuchera 'Obsidian' 3 stk
Hosta 'June' 2 stk
Astilbe japonica 'Rheinland' 2 stk
Astilbe chinensis 1 stk
Digitalis (ett antal självsådda)
Actea simplex 'Brunette' 2 stk
Hosta 'Gold standard' 1 stk
Hosta 'Halcyon' 1 stk
Hosta 'Krossa regal' 1 stk
Hosta 'Sum and substance' 2 stk
Paeonia lactiflora 'Festiva maxima' 3 stk
Anemone hybrida 'Whirlwind'
Astrantia major 'Abbey road' 2 stk
Hosta undulata 'Medio-variegata' 1 stk
Aruncus dioicus 1 stk
Hacquetia epipactis 2 stk
Polemonium caeruleum 'Album' 2 stk
Trollius europaeus 1 stk
Tiarella cordifolia 2 stk

5 kommentarer:

Hélena sa...

Det ser så fint ut hos dig. Älskar muren och alla stenar. Kommer att bli hur bra som helst.
Ha det bäst!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Planterar för tätt det är något som även jag är bra på.Gör det jämt och så får man gräva upp och flytta.MVH

Anjas Hill sa...

Tänk om tre år när allt vuxit till sig - vilken syn! Underbart./Anja

Marit sa...

Så mye fint du har kjøpt deg! Mange flotte hosta ser jeg ;-)

Lykke til med alle plantene!

Törnrosa sa...

Den där stenmuren, är den till salu? För i så fall kommer jag direkt.
Blir fint det du gör. Roligt att få se.
Kram från Törnrosa