onsdag 27 juni 2012

En härlig dag i trädgården


Igår trotsade vi regnet och åkte till Ösmo Plantshop för att handla. Oftast åker jag själv när det skall handlas växter, men denna gången följde min man med. Målet var att hitta växter till rabatten vid häcken, samt till "ö-rabatten" vid berget mitt i gräsmattan.

Jag hittade det jag behövde till rabatten vid häcken, det var mestadels Hosta och Heuchera. Min man (som blir mer och mer intresserad av växterna i trädgården) valde växter till ö-rabatten. Ett par andra växter slank med också förstås:-) Här är resultatet:


1 stk Corylus avellana 'Contorta'
1 stk Ajuga reptans 'Braunherz'
1 stk Lychnis arkwrightii 'Orange Zwerg'
1 stk Arabis fernandi-coburgi 'Variegata'
1 stk Anaphalis triplinervis
1 stk Alchemilla erythropoda
1 stk Leucanthemum superbum
2 stk Gaillardia aristata 'Kobold'
2 stk Lithodora diffusa 'Heavenly Blue'
1 stk Hosta 'Praying hands'
2 stk Hosta 'August Moon'
1 stk Hosta 'Wide Brim'
2 stk Heucherella 'Stoplight'
2 stk Heuchera 'Mahogany'
1 stk Humulus lupulus

Idag var det riktigt fint väder ett tag och vi hann plantera det mesta.

Så här blev rabatten vid häcken



Min man grävde runt berget i ö-rabatten och jisses vad mycket sten det gömde sig där. Efteråt planterade han och så här blev det




Här är vi som synes inte alls klara. Mera jord och mera plantor behövs. Men vi har åtminstone börjat och jag är glad för att maken också ville vara med och göra en rabatt!

Vi fick ingen regnfri dag idag heller skulle det visa sig. Vid 19-tiden kom ett åskoväder och vi fick 7 mm regn på kort tid. Efteråt dök denna fantastiska regnbågen upp


Den njöt jag av medans jag strödde ut


runt alla mina Hosta. Det har blivit en fast kvällsrutin när jag går min "döda-snigel-runda".

Och på tal om sniglar....

De flesta ser ju ut ungefär så här


Men idag såg jag för första gång en vit snigel. I övrigt såg den ut som en "mördarsnigel". Någon som vet vad detta är? En "albino-variant" av mördarsnigel eller något helt annat?





8 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

En spöksnigel kanske.....
Så kul att köpa nya växter....och att plantera dem :))
Ha det bra :)

Aina Strand sa...

Så herlig at du får hjelp av din mann, roligere når man er to :-)
Den hvite snielen lurer jeg og på, har funnet noen her hos meg og :-( Den er vel uansett ikke hyggelig..

Marit sa...

Så mye flott du har kjøpt. Bare pass deg litt for ajuga. Den har en tendens til å bli et ugress med tiden, for den vokser temmelig fort. Jeg har nettopp tatt opp to trillebårlass av den ;-)

trädgårdsdrömmar sa...

En vit snigel har jag aldrig sett.
Tänk om min make ville bli intresserad av växter.Skulle vara så kul.Men det kommer inte att hända det vet jag.MVH

Hélena sa...

Vilken läskig snigel...När jag kommer hem ska jag köpa mig en stor påse snigelfritt. Har slarvat med det i år
Ha det bäst!
Kram Hélena

Turid sa...

Så mye fint dere kjøpte, det er så gøy med nytt i hagen (heller planter enn klær til meg). Bedene ble fine, bare vent, de gror nok godt til i løpet av sommeren. De sneglene du viser er ekle, har heldigvis ikke sånne i hagen her, det er nok alt for kaldt på vinteren. Så på det norske hageprogrammet grønn glede på tirsdag (ligger som nett tv på nrk.no) der hadde de sneglefeller med øl som virket ganske bra :) Det blir morsommere for sneglene når de dør tror jeg he-he.
Ha fine hagedager.

Vivishagerom sa...

Hei!
Så mange flotte planter du kjøpte og så fint som det ble i hagen! Hagen din ser veldig spennende ut!

Håper du vinner kampen om sneglene!

Nyt sommeren!Klem

Kvast-Hilda sa...

Sen kommentar men fick läsa den nu först och tänker: det skulle kanske kunna vara en sorts snigel som är antagonist till mördarsniglar? Som attackerar dem? Det har jag läst om sk pantersniglar, att de kan attackera mördarsniglar. Så man kanske skall vara mer försiktig med sin egen mördarlust... ;-)