fredag 29 juni 2012

Äntligen blommar pionen


Idag har den första pionen börjat blomma hos mig......eller nästan börjat. Som jag har längtat efter detta! Jag har tittat till mina 'Festiva Maxima' (det er den enda pionsorten jag har) dagligen i flera veckor. Jag har oroat mig när det har blåst och regnat hårt, och som tur är så har det gått bra så här långt. Inga brutna pioner än alltså. Idag börjar så äntligen den första blomman titta fram och vad säger väderleksrapporten för morgondagen då? Jo, så här; " mycket moln och regn som i natt kan bli kraftigt. Sydostlig vind, tidvis frisk". Jag vill INTE ha varken kraftigt regn eller frisk vind när mina pioner slår ut!!! Jag vill ha vindstilla och sol i de två veckor eller så som blomningen varar. Sedan kan det få blåsa och regna igen. Men när pionerna äntligen blommar så vill jag kunna njuta av det också. Så nu hoppas, hoppas, hoppas jag att det bara blir ett fint regn och att vindarna inte blir friska så att mina pioner kan få blomma lite mer än bara några timmar. Och efter de senaste veckornas blöta och blåsiga väder så tycker jag faktiskt inte att mina väderönskningar är så mycket begärt:-)


8 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Härlig knopp.
Hoppas också på fint väder nu, för nu har växtligheten fått sej en rejäl dusch i veckan.
Ha det bra :)

Hage og Foto entusiast sa...

For en nydelig peon knopp. HErlige farger. Den dufter kanskje like godt som den ser ut? Her har min peon blomstret ferdig. Den sto lenge, helt til kraftig regnvær kom og tok den i dag. Da datt blad etter blad av. Hadde forøvrig bare en knopp på den i år. Fin blogg. Takk for titten.

Garden Living sa...

Dette er en fin tid og nå som pionene kommer for fult er den nesten magisk!
Vakkert bilde :-)

Hélena sa...

Jo, nu är det tid för lite mer värme. Tror vi ligger nästan två veckor efter i tid mot förra året. Rosorna står redo att slå ut men vill inte riktigt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Vivishagerom sa...

Kjempe fin Pion! Endelig er tiden her, for det er jo Pioner og roser vi venter på hele tiden!

Ha en fin sommerdag! Klem

Ninnibus sa...

Verkligen en snygging!! Jag får vänta en smula till innan mina bollar slår ut..men den som väntar på nåt gott..*ler*
En fin helg tillönskas dig..
kram Ninni

Turid sa...

Helt nydelig den knoppen. Peontiden er den fineste tiden på hele året.Håper denne nydelige peonen din står imot vær og vind, så den får slått ut ballskjørtet. Blogg gjerne peonen i åpen tilstand også, det blir jeg aldri mett av :)
Ha en nydelig lørdagskveld.

Turid sa...

Helt nydelig den knoppen. Peontiden er den fineste tiden på hele året.Håper denne nydelige peonen din står imot vær og vind, så den får slått ut ballskjørtet. Blogg gjerne peonen i åpen tilstand også, det blir jeg aldri mett av :)
Ha en nydelig lørdagskveld.